התחרות הגיעה לשוק החשמל – כניסת יצרנים חדשים לשוק

תחרות בין ספקיות החשמל בישראל

התחרות הגיעה לשוק החשמל – כניסת יצרנים חדשים לשוק

אף על פי כי מדינת ישראל תחגוג בעשור הנוכחי 80 שנות קיום, עדיין קיימים בקרבה מאפיינים עתיקי יומין אשר אפיינו כלכלות סגורות ושאינן תחרותיות במיוחד, בעיקר בכל הנוגע למתן שירותים בסיסיים לאזרח, כאשר חשמל הוא מהבולטים שבהם.

לעומת זאת, בשורת התחרותיות אשר פעפעה באיטיות במהלך העשור הקודם, כאשר ניתן ליצרנים פרטיים את האישור המתבקש מטעם המונופול – חברת החשמל, לייצר חשמל, הגיעה לשיאה בעת האחרונה לנוכח כניסתם של שחקנים חדשים וכבדי משקל למשק האנרגיה הישראלי.

לפיכך – האם איך ומתי נוכל לקנות חשמל מגורמים פרטיים בדומה למרבית מדינות המערב? את הסוגייה הזו ננסה לבאר במאמר הקרוב.

החלשת המונופול הממשלתי עד כדי ביטולו לחלוטין

בהמשך לכך, הסיבה לרלוונטיות הרבה שקיימת לסוגייה היא הבעת עניין בעת האחרונה מצד גופי ענק במשק הישראלי, כאשר כניסתם נגזרת מאשר פורסם בראשית החודש הנוכחי, כי בסוף מרץ 2021 לקוחות פרטיים יוכלו לבחור את ספק החשמל שלהם.

כלומר, אילו בעבר כל בית אב בישראל קיבל את אספקת החשמל שלו והתעריף הנלווה לה כעובדה גמורה מטעם חברת החשמל, כגוף בודד הפועל בחלל ריק, בדומה לאשר קורה בשירותים אחרים אשר המדינה פועלת בה לבדה – כדוגמת נמלי התעופה, נמלים הימיים ורכבות ישראל, בקרוב תוכלו לרכוש חשמל ישירות מגורם פרטי לחלוטין.

כניסתן של חברות ענק במשק לתוך שוק החשמל

כך למעשה בכנס שנעשה בעת האחרונה מטעם חברת החשמל, אשר בו הוצגו תנאי ההשתתפות בפיילוט הקרוב שעתיד להתרחש בשבועות הקרובים, הביעו עניין חברות כדוגמת HOT תקשורת, קבוצת פז ואף קבוצת כיל של משפחת עופר, כאשר אליהן מצטרפות עשרות חברות פרטיות ייעודיות אשר עוסקות בייצור חשמל באמצעים אלטרנטיביים – כלומר סולאריים והידראוליים.

רוצה לומר, ייתכן במידה רבה כי חלק ניכר מהחברות אשר אנו מכירים כיום, אשר מציעות שירותים אשר אינם בהכרח רלוונטיים לשוק החשמל, יציעו בעת הקרובה גם את היכולת לרכוש מהם חשמל בנוסף לשאר השירותים שקיימים אצלן.

כך למעשה נוכל בעתיד הקרוב לרכוש מחברה כדוגמת הוט גם אספקת חשמל בנוסף לשירותי תקשורת אחרים כדוגמת אינטרנט או כבלים.

מכירת תחנות כוח על ידי חברת החשמל – המונופול

זאת ועוד, כי עצם הנגשת היכולת למכירת חשמל בעבור גורמים פרטיים במשק, מהווה צעד נוסף במגמת הפרטת החשמל אשר מתבטאת בשנים האחרונות במכירת תחנות כוח מצד חברת החשמל, בד בבד בהענקת רישיונות והסדרת שוק החשמל לטובת גורמים פרטיים אשר מייצרים חשמל באמצעות תחנות הכוח הפרטיות שבאחזקתם.

כך למעשה שואפים במפעלי ים המלח (כיל) אשר מחזיקים בקרבם מספר תחנות כוח פרטיות עוד מ- 2018 בהיקף של 250 מגה וואט, להפנות את עודפי החשמל שמיוצרים אצלם לטובת המשק הפרטי, כאשר עד כה עודפי החשמל נמכרו בבלעדיות לחברת החשמל.

זאת בדומה לקבוצת פז, אשר שלחה לכנס הנוכחי את נציגי כלל זרועותיה, נציגי קבוצת פז הראשית, בנוסף לנציגי פז – גז ובתי הזיקוק באשדוד, כאשר בדומה למפעלי ים המלח גם לקבוצת פז קיימות 2 תחנות כוח פרטיות בהיקף של 110 מגה וואט, אשר עד כה נמכרו בעיקר לגופים תעשייתיים בלבד, כאשר כעת הצוהר לצרכן הפרטי נפתח גם הוא.

תנאי הרגולטור לייצור חשמל

לעומת זאת, בטרם מסיר הרגולטור והמונופול את אחיזתם בשוק החשמל הישראלי, בכנס האחרון אשר בו פורט האופן בו אותו פיילוט עתיד להתרחש, נקבעו מספר תנאי סף למען דריסת רגל בשוק החשמל הישראלי בכלל והפרטי בכלל.

כלומר, נקבע כי על מנת שחברה פרטית תוכל לייצא ולמכור את תפוקת החשמל שלה לצרכן הפרטי, עליה להחזיק בקרבה מערכות אשר מאפשרות לה לנייד לקוחות בין ספקים בצורה נוחה והוגנת, על מנת למנוע מצב שבו לקוח פרטי נהפך לקהל שבוי בקרבה של חברה כזו או אחרת.

זאת ועוד, כי המדינה דורשת מהספקים לייצר מערך גבייה והפקת חשבונות, כמו גם היסטוריית נתונים, כאשר מטרת העל בכך היא לוודא כי ספק אשר מתעתד לייצר חשמל עבור הציבור הרחב מסוגל להכיל וקיים תכלול אינפורמציה ופרטים מול קהל רחב ובמספרים גדולים דיו, על מנת לקבל את הזכות למכור את שירותיו.

שילוב החשמל כחלק מסך השירותים שגורמים פרטיים מחזיקים בקרבם

יתרה מכך, עצם יכולתם של גופים פרטיים לייצר וכעת גם למכור חשמל, עתידה להצטרף לסך יכולותיהם השונות אשר נמכרו עד כה לציבור הרחב במסגרת ענפים שונים בהם הם פועלים. כלומר, חברות אשר עד כה מכרו שירותים שונים לשירות כדוגמת שירותי גז ודלק מטעם חברת פז, יוכלו להוסיף לסך שירותיהם גם את אספקת החשמל השוטפת.

הדבר זהה גם בעבור חברת הוט אשר הוזכרה טרם לכן, כאשר בנוסף לשירותי אינטרנט, טלפון, וכבלים – תוכל להוסיף גם את היכולת לספק גם את כלל שירותי החשמל של אותו לקוח. כאשר דווח שגם חברות אשר אינן בהכרח מעורבות כרגע בשוק האנרגיה, כדוגמת חברת שיכון ובינוי אשר פועלת באה במגע עם צרכנים פרטיים בעיקר בכבישי ישראל (מנהרות הכרמל וכביש 6) תוכל למכור חשמל ללקוחות פרטיים בעבור הנחה ו/או כחבילה אחת עם רישיונות השימוש במתקניה התחבורתיים.

כמו כן, שוק החשמל הפרטי חי ובועט מזה מספר שנים, כאשר קרוב למחצית מהחשמל בישראל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, קרי חברות פרטיות אשר כל עשייתן היא ייצור חשמל בעבור גורמים עסקיים ותעשייתיים, כאשר פתיחת הצוהר למכירה ישירה היישר לצרכן הפרטי מרחיבה במידה רבה את פלח השוק הרלוונטי בעבור אותן חברות.

פיילוט החשמל כאבן דרך – אך שרחוק היום מסלילתה הסופית

לעומת זאת, על אף הבשורה הרבה שקיימת באפשור מכירת חשמל ללקוח הפרטי, יש לציין כי הפיילוט מהווה צעד נוסף כחלק ממגמה אשר נועדה לאפשר לציבור הרחב בישראל בדומה לאשר קורה במדינות מערב לבחור באופן פרטי ואישי את ספק החשמל המועדף עליו.

לכן, צעדי ההמשך אשר מתווספים למתן האישור לייצור חשמל אשר ניתן ב- 2013, כמו גם להסדרת התעריפים אשר נעשתה בסוף 2018, עתידים להמשיך אל תוך העשור הנוכחי, כאשר הצפי הוא שעד 2026 עוד 5 תחנות כוח שמוחזקות כעת על ידי חברת החשמל יימכרו לגורמים פרטיים, כאשר המטרה היא הקטנת חלקה של האחרונה עד לכדי ייצור כולל של 35% בלבד מכלל החשמל בישראל, כמחצית מאשר מיוצר כיום.

חברת החשמל – ממונופול למתחרה לגיטימית

בהמשך לכך, לאחר ויקטן חלקה היחסי של חברת החשמל ל- 35% מסך כלל ייצור החשמל בישראל, כאשר יימכרו תחנות הכוח באשדוד ותל אביב בעת הקרובה, תוכל חברת החשמל לחזור ולהתחרות כספק מן המניין בעבור הציבור הישראלי.

זאת בניגוד למצב הקיים כיום, כאשר ליצרנים פרטיים קיימת הזכות למכור את אספקת החשמל שלהם בתעריף נמוך בכ- 10% מאשר מציעה חברת החשמל, למען עידוד תחרות וצריכת חשמל מגופים פרטיים והגדלת פלח השוק של גורמים פרטיים על חשבון חברת החשמל, אשר פעלה עד כה לבדה עוד מקום המדינה.

לעומת זאת, בנוגע להולכת החשמל, כלומר העברת החשמל אל הלקוח עצמו לאחר שהחשמל עצמו יוצר, חברת החשמל עתידה להישאר לעת עתה כגורם המורשה היחידי אשר רשאי לבצע הולכת חשמל. זאת כאשר קיימת ציפייה רבה במשק האנרגיה הפרטי כי לאחר והרפורמה הנוכחית תוכיח את עצמה בכך, יפתח גם היבט זה של אספקת החשמל בעבור גורמים פרטיים.

לסיכום – רפורמת החשמל כתחום בועט ומתפתח שטרם נאמרה בו המילה האחרונה

כפי שניתן להבחין מן הכתוב לעיל, בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית וחסרת תקדים בהיבט הפרטת החשמל מחברת החשמל עצמה לידי צרכנים פרטיים קטנים וגדולים כאחד, כאשר הבשורה העיקרית מכך נגזרת לצרכן הפרטי, אשר יוכל להנות מהוזלת תעריפים הן במחירי החשמל והן בשירותיהן הנוספים שאותן חברות מציעות כבר כיום כדרך קבע.

בנוסף לכך, עצם הנגשת היכולת לייצור חשמל מתווספת לבשורה אחרת אשר קיימת במשק הישראלי מזה זמן רב, בשורת החשמל הסולארי הירוק, אשר מאפשרת כבר כיום לבתי אב ובדגש ניכר על משקים וקיבוצים כמו גם בתים פרטיים אשר קיים בקרבם שטח רב, להקים תשתית עצמאית אשר תוכל לייצר עבורם כסף והכנסה קבועה כאשר אלו יקצו את שטחם למען אותן חברות פרטיות, אשר בתמורה להצבת פאנלים סולאריים על גבי מתקניהם יתגמלו אותם באספקת חשמל חינמית בנוסף לתשלום שוטף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים:

גגות איסכורית

נושא קריטי לבעלי הגגות המסחריים אלו הוא, עיניין האטימת הגג בדרך כלל מדובר במחסן גדול או מפעל שצריך לעבוד זה לא אפשרי מבחינתם שלא תיהיה אטימה מושלמת מפני נוזלים.

המשך קריאה »

שלחו לנו הודעה

שתפו חברים:

צור קשר לגבי:
התחרות הגיעה לשוק החשמל – כניסת יצרנים חדשים לשוק

דילוג לתוכן